Dlouhodobý projekt: Barevná zahrádka
Posláním naší mateřské školy je pomáhat zajistit dětem prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů k jeho aktivnímu rozvoji a učení. Zaměřujeme se na smysluplně obohacování denního programu dětí. Usilujeme o to, aby čas prožitý v mateřské škole byl pro dítě radostí, příjemnou zkušeností.
Vzděláváním se snažíme usnadňovat dětem jejich další životní i vzdělávací cestu, rozvíjet jejich osobní spokojenost a pohodu, napomáhat jim v chápání okolního světa a motivovat je k dalšímu poznávání a učení. Přístup je založen na principu vzdělávací nabídky, na individuální volbě a aktivní účasti dětí. Probouzíme v dětech aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat a objevovat, zejména se zaměřujeme na iniciování vhodných činností, připravování prostředí a nabízení příležitostí k poznávání, přemýšlení, chápání a porozumění všemu kolem sebe.
Cíl projektu
Podpořit netradiční formy výuky v oblasti enviromentálního vzdělávání dětí prostřednictvím přeměny tradiční zahrady na ekologickou zahradu. Důraz je kladen na zapojení veřejnosti do projektu. Veřejnost bude mít možnost ovlivnit budoucí podobu naší přírodní zahrady a zároveň přispěje svou dobrovolnou prací k jeho výstavbě. Architektonický projekt na úpravu ekologické zahrady bude vznikat v průběhu projektu a se zapojením dětí, rodičů, žáků z blízké ZŠ, učitelů, seniorů z penzionu pro seniory.
Popis projektu
1) První etapa představuje zpracování projektové dokumentace stávající zahrady mateřské školky na ekozahradu. Bude kladen důraz na logické propojení stávajících prvků s prvky zcela novými. Vytvoření přírodě blízkého prostředí, které bude přístupné dětem, mládeži, dětem se zdravotním postižením a jejich rodinám a seniorům.
2) Druhá etapa projektu se zaměřuje na vytvoření přírodního jezírka s navazující vhodnou zelení, které bude tvořit centrální prvek „Barevné zahrádky“ – vodní plocha bude využívána k seznamování dětí s vodními živočichy, ale i ke hře s vodou. U jezírka v zahradě bude pro hru dětí umístěno torzo koruny stromu a počítá se s vrbovými stavbami
3) Třetí etapa zahrnuje vybudování „suché“ části zahrady, tzn. suché zídky, skalky, vřesoviště, květnaté louky, políčka a selského záhonu – učebny v přírodě. Učebna v přírodě bude sloužit nejen k ekologické výchově, ale bude využívána k nabízení příležitostí k poznávání, přemýšlení, chápání a porozumění všemu kolem sebe.
4) Po dokončení třetí etapy projektu bude na dosud nepoužívaném pozemku vytvořena ukázka listnatého, smíšeného a jehličnatého lesa, keřů a bylin. Část pozemku bude představovat druhovou skladbu nerostů a hornin z lokalit blízkého okolí školy. V zahradě budou i další ekovýchovné prvky - hmatová stezka pro ruce a pro nohy, labyrint z nerostů a hornin, meteorologická stanice, bylinné sluneční hodiny, mokřadlo, sbírka dřevěných vzorků s ukázkami letokruhů a struktury dřeva a záhon s léčivými rostlinami.
5) Závěrečnou fázi projektu tvoří vybudování altánu z přírodních materiálů, v rámci kterého budou probíhat celoroční programy ekologické výchovy – relaxační kout, zahradu budou využívat děti mateřské školy společně s rodiči, žáci ZŠ v rámci výuky i ve volném čase.
Projekt umožní vybudování přírodní zahrady, která bude sloužit dětem pro poznávání živé i neživé přírody v průběhu všech ročních období. Do projektu budou zapojeny děti, rodiče, pomáhat budou obyvatelé penzionu pro seniory.
Projekt podporuje ekologickou výchovu u předškolních dětí, setkávání různých generací, dětí i dospělých s postižením s lidmi bez postižení v místě běžného života komunity a v neposlední řadě přispívá ke zlepšení stavu zeleně a krajiny v panelákové zástavbě Bílá cesta.
Program Barevná zahrádka představuje unikátní projekt ekologické školní zahrady, v teplickém regionu ojedinělý.